E-Spor.. Günümüzün yeni oyun trendi, hem bir spor, hem eğlence hem de oyunların uzmanlarına milyonlar kazandıran bir sektör.
İlk çıktığında birçoklarının burun kıvırdığı E-Spor, katlayarak devam ediyor ve bugün milyon dolarlar kazanan, kazandıran bir sektör.
E-Spor’u, elektronik spor ve video oyunlarının (özellikle gençler, yani Z kuşağı tarafından) hem oyuncu hem de izleyici olarak sahiplenildiği bir spor ekosistemi diye tanımlayabiliriz.
Günümüzde çok farklı oyun alt dallarına ayrılan bu ekosistemin en çok bilinenleri; League of Legends (LoL), Counter Strike Global Offensive (CS:GO), Playerunknown’s Battleground (PUBG), FIFA vs vs…
Gitgide, hem ekonomi, hem oynayan, hem seyreden anlamında uçarcasına büyüyen bu popüler sektör, uçsuz bucaksız uzay gibi, yani nereye kadar gidebilir, limitini kestiremiyoruz.
E-spor alanında faaliyet gösteren birçok kulüpten, Forbes dergisine göre en büyük üç tanesinin değeri: TSM (ABD) 540 milyon dolar, 100 Thieves (ABD) 460 milyon dolar ve Team Liquid (Hollanda) 440 milyon dolar!..
Rakamlar sanki daha 20 sene önce kimsenin adını bile bilmediği bir oyun değil, bir Premier League takımı bütçesi gibi.
Dünyaya çok büyük zararı olan covid sürecinin, yemek siparişi-kargo şirketleri ile beraber en ivme kazanan sektörüydü belki de Espor.
Avrupa’da yapılan bir araştırmaya göre insanlar, Covid-19 pandemisiyle beraber ortalama %50-55 oranında daha fazla E-spor maçı izlediklerini belirtmişlerdir.
Bunun yanı sıra bu dönem ve sonrasında düzenlenen turnuvalarda da büyük bir artış yaşandığını söylemek mümkün. 2021 yılında düzenlenen E-spor organizasyonlarında toplamda 40 milyon dolar ödül dağıtıldı ve bu sayı 5 yıl önceki değerinin tam olarak 2 katı!..
Futboldan örnek verdik, öyle devam edelim. Sektör büyüdükçe artan oyun ve doğal olarak artan, ihtiyaç oyuncu sayısı. birçok kulübün kendi bünyesinde akademi kurmalarına neden oldu. Bir çeşit altyapı gibi, orada acemi ama yetenekli gençleri eğitip, daha ucuz maliyetle, ileride profesyonel birer E-Spor’cu olmalarını sağlıyorlar.
Bugün 5 milyon doların üstünde para kazanan 10’dan fazla sporcu var bu sektörde…
Türkiye de bu sporda alfa ülkelerden ve Espor pazarının 2025 yılına kadar 2 milyar dolar büyüklüğe ulaşması bekleniyor ki bu inanılmaz bir rakam!..
Ekosistemin oyuncu merkezli durumunun dışında, video oyun üreticisi olarak bir parçası olan dünya çapında büyük şirketler de var. Bunlardan en büyüğü Çin merkezli Tencent, dünyanın en değerli oyun şirketi olarak geçiyor. Dünyadaki tüm şirketler listesinde de 15. sırada bulunuyor.
Bunun dışında geçtiğimiz yaz aylarında teknoloji devi Microsoft, oyun firması olan Activision Blizzard’ı 68 milyar dolar teklifle almak istediğini belirtmişti. Rakama bakın !!
Büyük firmaların oyun sektörüne yatırım yapmasıyla beraber gelişen teknoloji, ilerleyen yıllarda çok farklı E-Spor alanları ortaya çıkarabilir. Mesela; VR ve Blockchain teknolojisinin gelişmesiyle beraber uçuşa gecen Metaverse de bir başka yeni trend.
Hatta buna paralel, iletişim sektörü de diklemesine bir yükseliş göstermekte. Zamanında kaçak maç yayınları ile ünlenen justin.tv, günümüzün en büyük “live-streaming” platformunun da kurucusu. Birçok yayıncının “sadece oyun oynatarak” yaptığı yayınlarla devasa paralar kazandığı bu sistemin adı “Twitch”.
Aynı anda tv’lerden 6-7 milyon insanın izlediği bu maçlar, stadyumlarda organize ediliyor, canlı yayınlanıyor ve devasa bütçelerle ödüller veriliyor.
10-15 yıl öncesine kadar çevrimiçi oyunun bile yaygın olmadığı bir dünyadan milyarlarca dolar sektöre dönüşen bir oyunlaştırma sürecinde, gözüken o ki; bu hız frene basmayı geçtik, son gaz da devam edecek gibi.
ABC SPOR
@ABC_Spor